۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
0

چرا اسب بخار مهم نیست

در طول قرن گذشته، اسب بخار برای تشریح مقدار توان خروجی موتورهای احتراق داخلی بکار گرفته شد. واحد اسب بخار توسط جیمز وات در قرن هجدهم تعریف شد. مبنای آن از مقدار وزنه ای که یک اسب قادر به جابجایی آن در مقیاس فوت پوند بود، یعنی دقیقا 33000 فوت پوند در یک دقیقه نشات گرفته است. این واحد از گشتاور اقتباس شده است،که اندازه گیری صحیحی از نیروی فیزیکی تولید شده از جانب موتور است.
آنچه که در مورد واحدهای اسب بخار تعجب برانگیز است آنست که فاقد معنای فیزیکی است. واحدی دلخواه است که اهمیتی واقعی در توضیح خصوصیات موتور ندارد. برای افرادی که کنجکاوند تا مقدار عددی اسب بخار را حساب کنند:

گشتاور * (5252/دور در دقیقه) = اسب بخار

از این معادله می توان دریافت که اسب بخار چیزی بیش از یک واحد ساختگی که فقط از گشتاور و rpm(دور در دقیقه) شکل گرفته است، نیست. به رقم 5252 در معادله توجه میکنید ، این عدد نمایشگر نقطه ایست که هر نمایشگر دور موتوری باید اسب بخار و گشتاور را در آن نقطه قطع کند. این هم یک رابطة ریاضی عجیب و هم جالب می باشد، چراکه اسب بخار تابعی از گشتاور و دور در دقیقه است.
سوءتفاهمات و شایعات بسیاری در اینترنت دربارة دستیابی به اسب بخار بالاتر وجود داشته است. اساسا، نیل به اسب بخار بیشتر همان دستیابی به گشتاور بالاتر است. اگر شما بدنبال حداکثر اسب بخارید، علاقمندید که نمودار گشتاور را در محدودة دور در دقیقه، بدون افت تا جای ممکن در اوج نگهدارید. می توانید از معادله دریابید که در ازاء افزایش rpm، با ثابت بودن گشتاور به عدد بالاتری در اسب بخار دست می یابید.
آنچه که بشکل فیزیکی رخ می دهد آنست که، موتور قادر است تا گشتاور کافی برای غلبه بر نیروهای اصطکاکی ناشی از هوا، تایرها، و غیره را تولید کند. از آنجائیکه شما می توانید از افت گشتاور از نقطة اوج خود جلوگیری کنید، پس قادرید که برای کشیدن خودرو تا مایل بر ساعتی که سعی دارید به آن برسید، نمودار یکنواختی از گشتاور لازم را تامین کنید. پس مردمی که دنبال اسب بخار ماکزیمم هستند در واقع تمایل دارند که نمودارهای گشتاور خود را تا حد ممکن به خط قرمز نزدیک کنند بدون آنکه به گشتاور اجازة افت بدهند. به چند نمایشگر دور موتور دقت کنید تا متوجه منظور من شوید. اسب بخار، ماهیت واقعی عملکرد موتور را توضیح نمی دهد، بلکه نمودار گشتاور است.
از دید یک تقویت کنندة موتور، من با دستکاری منحنی های اسب بخار نتیجه ای نمی گیرم. ارتباط فیزیکی آن با عملکرد موتور قراردادی است، چراکه در واقع گشتاور، آن پارامتری است که تحت تاثیر تایمینگ، تنفس، و دیگر خصوصیات موتور است. اسب بخار صرفا یک واحد اندازه گیری ساختگی است که هیچیک از خصوصیات واقعی توان خروجی موتور را ارائه نمی کند. یک تقویت کنندة خوب تنها با تغییر منحنی های گشتاوری با ملاحظة افزایش /کاهشی که منحنی ها با تغییرات از خود نشان می دهند، تغییرات لازمه را اعمال می کند. پس، بار دیگر که به اسب بخار فکر می کنید، به این بیندیشید که « دوست دارم منحنی گشتاورم چگونه باشد»؟

مترجم : علیرضا فروغی فر

اشتراک گذاری

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *