۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
0

اصول تیونینگ (تیونینگ 0 تا 100) راهنمای افراد مبتدی در مورد تیونینگ و اهمینت آن

اصول تیونینگ (تیونینگ 0 تا 100)
راهنمای افراد مبتدی در مورد چیستی تیونینگ و دلیل اهمیت آن
.

تیونینگ چیست؟

تیونینگ (که با عنوان تیونینگ موتور، تیونینگ توان یا eTuning نیز اطلاق میشود) فرایند مورد استفاده برای تغییر سیستم کامپیوتری و در نهایت نحوه ی کارکرد خودرو است. تیونینگ معمولاً پس از انجام تنظیمات اولیه ی خودرو صورت میگیرد. برای مثال، اگر کیت توربو بر روی خودرویی که با کیت اصلی کارخانهای تجهیز نشده است نصب شود، تیونینگ میتواند برای کارکرد درست و بیخطر خودرو ضروری باشد

دلایل تیونینگ

سیستمهای کامپیوتری اصلی خودرو اساساً برای کارکرد خودرو با تنظیمات کارخانه ای تقویت میشوند. پس از انجام تنظیمات روی پیکربندی اصلی، کارکرد کامپیوتری موتور نیاز به انجام تنظیمات پارامترهای مختلف شامل مواردی است که محدود به این عوامل نیست: طرحهای سوخت و احتراق (یا زمانبندی) برای برپاسازی خاص مورد نظر.
این گام احتمالاً مهمترین مرحله ی تغییر خودرو است. تیونینگ اساساً با استفاده از قطعات تقویت نصب شده موجب کارکرد مطمئن و در بهترین حالت میشود. اینکار به صورت مورد به مورد انجام میشود و برای هر برپاسازی به شکل دقیق تعریف میشود. کارایی و قابلیت اطمینان، دو فرآوردهی اصلی یک تیونینگ مطلوب هستند. پس از تکمیل تیونینگ، ماشین در پایان در مقابل آنچه برای آن ایجاد شده است، آماده میشود. این فرایند اطمینان میدهد که خودرو بدون مشکل و ریپ زدن کار خواهد کرد و میتواند سواری بهتری را بدون نگرانی در مورد نتایج آنی ارائه دهد.

چه زمانی باید تیونیگ انجام شود

تیونینگ باید زمانی انجام شود که انجام تغییرات، میزان هوا یا سوخت عبوری از موتور را تغییر دهد. این تنظیمات میتوانند اثر منفی همیشگی داشته باشند، در صورتیکه به درستی انجام نشوند. اگر اخیراً یکی از موارد زیر را نصب کرده یا تغییر دادهاید، باید سریعاً تیونینگ انجام دهید:

  • میل سوپاپ بزرگتر
  • تزریق کنندهی سوخت بزرگتر
  • سوپرشارژر
  • نیترو
  • پیستون هایی با تراکم بیشتر
  • سر سیلندر منتقل شده
  • لوله ی ورودی سوخت
  • هدر
  • اگزوز

چگونگی شروع

به منظور ایجاد قابلیت تیونینگ در خودرو، نیاز به تجهیز آن با سیستم مدیریت موتور (EMS[1]) سازگار با تغییرات داریم. چهار سیستم و روش رایج عبارتند از سیستم تیونینگ محمولهای، واحد کنترل موتور (ECU[2]) اصلی تغییریافته، تغییر برنامه ی ECU اصلی یا ECU جداگانه.

محموله ای

سیستم محموله ای از ECU کارخانه ای استفاده میکند، اما پارامترهای خاصی از موتور را در ECU کارخانه ای نظارت میکند و تزریق سوخت تغییریافته یا خروجی احتراق را برای بدست آوردن مقدار هوا/سوخت یا احتراق مطلوب ارسال میکند. سیستمهای محموله ای اغلب دارای شرایط کاری ضعیفی هستند، زیرا از «تقلب» کردن در کارکرد ECU کارخانه ای استفاده میکنند تا این دستگاه کاری را انجام دهد که برای انجام آن طراحی نشده است.
مثالها: Emanage، Split Second، AEM F/IC

ECU اصلی تغییریافته

ECU اصلی تغییریافته معمولاً مبتنی بر «چیپ» eeprom است. با استفاده از یک برنامه ریزی کننده ی بلادرنگ بجای چیپ eeprom روی بورد ecu، تیونینگ سفارشی میتواند انجام شود. ECU اصلی تغییریافته اجازه ی کنترل مستقیم را روی همه ی کارکردهای ECU کارخانه ای میدهد و کارایی بسیار مطلوب، صرفه جویی در مصرف سوخت و کارکرد کلی میتواند کسب شود.

مثالها: Hondata S300 و Kpro

تغییر برنامه ی ECU

خودروهای جدیدتر قادر به «تغییر برنامه» از طریق پورت اسکن OBD-2 کارخانه ای هستند. تقویت یک ecu از طریق تغییر برنامه، اجازه ی کنترل مستقیم همه ی کارکردها را مانند ecu اصلی تغییریافته میدهد، اما اینکار را بدون نیاز به حذف/ تغییر ECU انجام میدهد. تقویت از طریق تغییر برنامه اغلب اوقات بهترین گزینه برای تقویت خودروهای جدید است، زیرا قادر به حفظ کارکرد و کاهش هزینه است.

مثالها: COBB AccessPORT، HondataFlashPro و نرم افزار متن باز تیونینگ.

ECU جداگانه

ECU جداگانه تعویض مستقیم ECU کارخانه ای است. این ECU همه ی کارکردهایی که OEM ECU پیشتر انجام میداد، مدیریت میکند، اما اغلب اوقات کنترل بیشتر یا خصوصیاتی را اضافه میکند که OEM ECU قادر به ارائه ی آنها نیست. سیستمهای جداگانه اغلب بهترین کنترل مطلق را روی تیونینگ موتور ارائه میدهند، اما دارای بالاترین هزینه هستند.

مثالها: AEM EMS، Haltech، MoTeC، PowerFC، FAST XFI.

 

مترجم:

علیرضا فروغی فر

اشتراک گذاری

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *