۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
0

تقویت خروجی اگزوز

سیستم تخلیه ی دود تقویت شده، مبدل کاتالیتیک[1]، صدا خفه کن ها و لوله های اگزوز

هدف سیستم تخلیه ی دود
سیستم تخلیه ی دود مواد آلاینده ی موجود در گازهای تولیدشده در اثر احتراق موتور را کاهش میدهد. باقیماندهی گاز خروجی با حداقل صدای ممکن در نقطهای مناسب از خودرو خارج میشود. توان موتور باید در طول این فرایند به حداقل مقدار ممکن کاهش یابد.

طراحی سیستم تخلیه ی دود
سیستم تخلیه ی دود یک خودروی مسافربری اساساً از سه بخش اصلی تشکیل شده است:

مبدل کاتالیتیک
مبدل کاتالیتیک به عنوان ابزار پاک کنندهی گاز جرقهی اشتعال (SI[2]) موتورها (همان کاری که امروزه مبدل کاتالیتیک اکسیداسیون در موتورهای دیزلی انجام میدهد) ایفای نقش میکند. این ابزار در نزدیکترین مکان ممکن به موتور واقع شده است، بگونه ایکه میتواند به سرعت به دمای عملیاتی خود برسد و در نتیجه در رانندگی شهری موثر باشد. این ابزار به عنوان دستگاهی مکمل در محل صدا خفه کن جلویی قرار میگیرد تا عملکرد صوتی آن نیز علاوه بر کارکرد پاکسازی گازهای خروجی لحاظ شود. تغییرات صوتی خودرو باید محدودیتهای قانونی لازم را برآورده کنند.

صدا خفه کن ها
با توجه به اندازه ی خودرو و موتور، یکی از چندین نوع صدا خفه کن ها مورد استفاده قرار میگیرد. در موتورهای V شکل، مجموعه ی سیلندرهای چپ و راست به شکل متوالی و جداگانه استفاده میشوند و هر یک با مبدل کاتالیتیک صدا خفه کن خود منطبق میشوند و فقط در انتهای خودرو در یک صدا خفه کن بزرگ با یکدیگر تجمیع میشوند.

لوله های اگزوز
لوله های اگزوز سومین و آخرین بخش سیستم تخلیه ی دود است. لوله های اگزوز، گازهای خروجی از سرسیلندر را در یک یا چندین لوله (چندشاخه ها) ترکیب میکنند، همچنین مبدل کاتالیتیک و صدا خفه کن ها را به یکدیگر متصل میکنند. طول و سطح مقطع لوله های اگزوز و نیز نوع اتصال بکارگرفته شده بر رفتار صوتی، خصوصیات و کارایی خودرو تأثیرگذارند. سیستمهای تخلیه ی دود برای خودروهایی با حجم موتور بالا عموماً با لوله های دوقلو تجهیز شده است. لوله های اگزوز، مبدل کاتالیتیک و صدا خفه کن ها توسط ارتباطات جاسازی شده و پیچها به بدنه ی اصلی سیستم متصل شدهاند. بسیاری از سیستمهای تجهیزات اصلی (OE[3]) برای مونتاژ سریعتر در یک عنصر مجتمع شدهاند.
کل سیستم تخلیه ی دود از طریق ابزارهای معلق قابل انعطاف به زیر بدنهی خودرو متصل شده است. نقاط ثابت شدن باید با دقت انتخاب شوند، چرا که در غیر اینصورت لرزش میتواند به بدنهی خودرو منتقل شود و در نتیجه موجب ایجاد صدای اضافی در اتاق خودرو شود. صدای اضافی سیستم تخلیه ی دود در نقطه ی خروج دود (اگزوز) نیز میتواند موجب ایجاد لرزش در اتاق خودرو شود.
حجم کل سیستم صدا خفه کن خودروی مسافری تقریباً سه تا هشت برابر حجم موتور است. با توجه به حجم موتور و نوع صدا خفه کن، وزن سیستم خروج دود بین 8 و 40 کیلوگرم است.

[1] دستگاهی که گازهای خروجی مضر را به محصولات بیضرر تبدیل میکند.

[2] Spark Ignition

[3] Original-Equipment

اشتراک گذاری

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *