۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
0

آیا فیلتر هوای اسپرت برای خودرو من مناسب است؟

سیستم فیلترهای هوا

برای کسانی است که می خواهند اولین قدم را در تیونینگ خودرو بردارند سیستم فیلترهای هوا همیشه یک نقطه شروع است، زیرا به راحتی می توان سیستم فیلترهای هوا را به کار برد و مانند سایر اجزای سیستم تیونینگ برای خودرو پر هزینه نیست.

چنین تصور می کنم اولین دلیلی که ما را ترغیب به خرید سیستم فیلتر هوای خودرو می کند صدای اسپورتی است که از آن خوشمان می آید، اما باوری هم بر این اساس وجود دارد که سیستم های فیلتر اسب بخار بالایی فراهم می آورند، تقریباً حداقل 5 اسب بخار، و در یک موتور خود تنفس نرمال حتی بیشتر از این مقدار.

حالا، اگر بگویم که سیستم های فیلتر هوا چیزی به جز صدای اسپورت ایجاد نمی کنند، باور می کنید؟ معمولاً جوابتان «نه» است…. بله این طور است، سیستم های فیلتر هوا اسب بخار را افزایش می دهند اما فقط تحت شرایط خاص… لطفاً ادامه مقاله را در پارس تیونینگ مطالعه کنید..

سیستم فیلترهای هوا- نظریه

نطریه از این قرار است که چنانچه هوای بیشتری برای ترکیب با سوخت به محفظه های احتراق هدایت شود، توان بیشتری به دست می آید، اما اولین نکته این است که جریان هوا باید تحت چه شرایطی باشد و آیا سیستم های فیلتر هوا بر اساس آن چه گفته می شود هوای بیشتری تولید می کنند یا خیر؟

آئرودینامیک، یا به عبارت دیگر در اینجا گردش هوا، بسیار پیچیده است بنابراین هرگز نمی توانید کاملاً تضمین کنید که جایگزینی فیلتر هوای فعلی تان با یک فیلتر هوای جزء آزاد (مانند K&N، کینگ دراگون یا گرین) گردش هوای بالایی برای سیستم ورودی فراهم می آورد. در آزمایشی با یک جعبه تست هوا مقاومت گردش هوا اندازه گیری شد و نتایج زیر به دست آمد:

(عدد 100% نشانگر حداکثر مقاومت گردش هوا است، به این معنا که هوا هنگام عبور از میان محفظه های احتراق به نحوی ماکزیمم گردش را توسط فیلتر یا خود جعبه هوا مسدود می کند. رقم های کمتر از 100 نشان دهنده این هستند که هوا نسبت به شرایطی که رقم 100 نشان می دهد به راحتی گردش دارد. کاملاً طبیعی است که اگر فیلتر و جعبه هوا را از هم جدا کنیم گردش هوا به راحتی انجام می شود، بنابراین رقم های کمتر از 3.7.5 به معنی حداقل مقاومت در معرض هوا است.

جعبه استوک w/ فیلتر 100%
جعبه استوک w/ k&N 100%
جعبه استوک / فیلتر o 100%
جعبه هوای اصلاح شده (تمیز شده) w/ فیلتر 62.5%
w/K&N اصلاح شده 56%
فیلترهای تکی 44%
فقط اصلاح شده 37.5%

این آزمایش نشان داده است که تغییر فیلتر استوک با یک سیستم فیلتر هوای K&N بی فایده است مگر این که اصلاحاتی در جعبه هوا انجام شود، اما جالب ترین نتیجه این است که فیلتر هوای چه فیلتر اصل باشد چه سیستم فیلتری مانند K&N، در صورت خارج نمودن یکی از این فیلترها و تکرار آزمایش با یک جعبه هوای خالی ، مقاومت همچنان مانند مقاومت فیلتر داخلی خواهد بود. این واقعیت است واقعیتی که باورش دشوار است، اما به خاطر بیاورید که آزمایش فقط با تک لا انجام شده، می بینید که هوا همچنان دارای مقاومت 37.5 است.آئرودینامیک هایی که قبلاً مطرح شدند و درکشان دشوار است بدین ترتیب عمل می کنند و جای شگفتی ندارد اگر یک جعبه هوا چنین مقاومت بالایی ایجاد کند.

مشخص است که تغییر فیلتر استوک با یک سیستم فیلتر درون جعبه مانند K&N بی فایده است مگر این که تغییراتی در جعبه هوا اعمال شود، بدیهی است که بدون فیلتر و جعبه نمی توان خودرو را به حرکت درآورد، بنابراین به جای تغییر جعبه، چرا از یک فیلتر پنبه ای جزء آزاد استفاده نکنیم؟ به این طریق می توان به نتیجه ای بین 37.5 (فقط تک لا) و 56 (جعبه هوای اصلاح شده با K&N) رسید. حالا به مهم ترین بخش مقاله می رسیم، در ادامه مقاله همراه ما باشید…

سیستم های فیلتر هوای جزء آزاد

معمولاً، عبور هوا از سیستم ورودی 21% اکسیژن است در حالی که مقدار نیتروژن مونوکسید 33% است. همانطور که می دانیم نیتروژن مونوکسید یک تقویت کننده توان است که در فرآیند تیونینگ تکمیل کننده و البته پرهزینه است، و امیدوارم همگی درباره عملکرد این تغییر موافق باشیم. نیتروژن چگالی اکسیژن را در هوا از 21% تا 33% افزایش می دهد، که همچنان نزدیک به چگالی طبیعی است. آیا فکر می کنید که سیستم فیلتر پنبه ای می تواند چگالی اکسیژن را افزایش دهد؟ خیر… بنابراین، تنها واقعیت درباره سیستم فیلترهای جزء آزاد این است که آن ها امکان عبور هوای بیشتر را فراهم می آورند، و مهم ترین سوال این است که چقدر اسب بخار تولید می کنند؟

آزمایش هایی که بر روی نیروسنج ها انجام شده نشان می دهند که اگر راهی برای تونل کشی مستقیم هوای خنک به فیلتر مخروطی پیدا نکنیم اسب بخار کمتری حاصل می شود نه بیشتر. فیلترهای مخروطی بدون روکش (K&N و هر نوع دیگر) باعث اتلاف خالص در اسب بخار می شوند. فیلتر کارخانه هوای سرد را از بخش بیرونی موتور خارج می کند، در حالی که فیلترهای مخروطی آزاد هوای گرم را از ناحیه پشت رادیاتور خارج می کند. هوای گرم کم چگال تر از هوای سرد است، بنابراین باعث تولید HP 13- 6 می شود. فیلترهای مخروطی مانند K&N و فیلترهای مشابه در موتور خود تنفس نرمال فقط HP های 2-0 تولید می کنند، در حالی که در موتورهای توربوشارژ یا سوپرشارژ، افزایش بنا بر توان و حجم موتور تا حدی بالاتر از HP 10- 8 است.

مسأله دیگر درباره سیستم فیلترها این است که آن ها فقط رأس انتهایی نزدیک به خط قرمز را تحت تأثیر قرار می دهند. در دور موتور کند اتلاف توان مشاهده می شود. مسأله بعدی این است که فیلترهای پنبه ای (500%-300 بیشتر) از فیلترهای استوک کثیفی دارند. فیلترها گرد و خاک و ذرات ریز کثیف را وارد موتور می کنند، اما نظر کلی بر این است که این کار تأثیری بر روی فرسایش موتور ندارد.

نگهداری از فیلتر

در نگهداری مطلوب از سیستم فیلتر، تمیز کردن مرتب و به کارگیری از روغن فیلتر ضرورت دارد. در غیر این صورت سیستم بدتر از فیلتر اصل کار می کند. دوره تمیزکردن به شرایط رانندگی بستگی دارد اما دوره 6 ماهه برای زمان متوسط نگهداری مناسب است. نگهداری و مراقبت شامل دو بخش است: پاک کردن و روغنکاری… برای پاک کردن، مقداری گازولین را داخل یک ظرف بزرگ مثلاً بطری PVC ریخته و فیلتر را برای 2-1 ساعت در گازولین فرو ببرید. فیلتر را در آن شستشو داده و سپس خشک کنید. در مرحله بعد فیلتر را با اسپری کردن روغن بر روی سطح داخلی مجدداً روغن کاری کنید. همین…

نتیجه
برای افزایش اسب بخار، باید هوا را سرد کنید… هوای گرم اسب بخار را کاهش می دهد. بنابراین باید راهی برای ایزوله کردن فیلتر پیدا کنید. می توان از یک جعبه ورودی ویژه و بزرگ برای مکش هوای سرد از بخش بیرونی موتور استفاده کنیم یا این که کلاهک را ببریم. ویژگی های رانندگی تان را نیز می توانید تغییر دهید. دنده را در دورهای کمی بالاتر تغییر دهید، زیرا در دورهای بالا به خصوص دورهای نزدیک به خط قرمز توان بیشتری به دست می آید.(مطمئنم که این کار را در هر حالتی انجام می دهید، حداقل برای شنیدن صدای انجام می دهید.)
فیلتر خودروتان را در فواصل معین تمیز و روغن کاری کنید. حتی اگر فیلتر را تمیز نمی کنید، آن را فقط روغکاری کنید بدین ترتیب می توان تضمین کرد که ذرات ریز یا گرد و غبار از بخش فیلتر عبور نمی کنند.

  • برای افزایش اسب ، باید هوا را سرد کنید… هوای گرم اسب را کاهش می دهد. بنابراین باید راهی برای ایزوله کردن فیلتر پیدا کرد می توان از یک جعبه ورودی ویژه و بزرگ برای مکش هوای سرد از بخش بیرونی موتور استفاده کرد یا این که کلاهک را برید.
  • ویژگی های رانندگی تان را نیز می توانید تغییر دهید. دنده را در دورهای کمی بالاتر تغییر دهید، زیرا در دورهای بالا به خصوص دورهای نزدیک به خط قرمز توان بیشتری به دست می آید.(مطمئنم که این کار را در هر حالتی انجام می دهید، حداقل برای شنیدن صدا انجام می دهید.)
  • فیلتر خودروتان را در فواصل معین تمیز و روغن کاری کنید. حتی اگر فیلتر را تمیز نمی کنید، آن را فقط روغکاری کنید بدین ترتیب می توان تضمین کرد که ذرات ریز یا گرد و غبار از بخش فیلتر عبور نمی کنند.

مترجم : علیرضا فروغی فر

اشتراک گذاری

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *